czwartek, 20 sierpnia 2009

Uprawnienia przysługujące inspektorowi kontroli ZUS w trakcie przeprowadzania kontroli

Zgodnie z art. 87 ustawy z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jednolity) w trakcie przeprowadzania kontroli inspektor kontroli Zakładu ma prawo:

  1. badać wszelkie księgi, dokumenty finansowo-księgowe i osobowe oraz inne nośniki informacji związane z zakresem kontroli;
  2. )dokonywać oględzin i spisu składników majątku płatników składek zalegających z opłatą należności z tytułu składek;
  3. zabezpieczać zebrane dowody;
  4. żądać udzielania informacji przez płatnika składek i ubezpieczonego;
  5. )legitymować osoby w celu ustalenia ich tożsamości, jeśli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli;
  6. przesłuchiwać świadków;
  7. przesłuchiwać płatnika składek i ubezpieczonego, jeżeli z powodu braku lub po wyczerpaniu innych środków dowodowych pozostały niewyjaśnione okoliczności mające znaczenie dla postępowania kontrolnego.

2. Inspektor kontroli Zakładu wykorzystuje dla celów kontroli informacje zawarte na kontach ubezpieczonych i na kontach płatników składek.

Linki sponsorowane